Fjellski

Diskuter!

Fjellski

Innlegg tetrao 27 Jan 2005 16:10

Hei!

Jeg skal kjĂžpe meg nye fjellski og lurte pĂ„ om det er noen som har erfaringer med ski uten stĂ„lkanter, f.eks. Åsnes Skarven eller Fischer Country Crown.

Jeg kan sjÞlsagt gjÞre som fÞr og file ned stÄlkantene, men jeg har aldri fÞlt meg helt komfortabel med den lÞsningen, sjÞl om jeg har til gode Ä kutte opp noen labber sÄ langt.

NĂ„r jeg fĂžrst er i gang. Noen erfaringer med fellelĂ„s-systemet til Åsnes?

mvh tetrao
tetrao

Innlegg Monica 27 Jan 2005 20:22

Jeg har Fischer Country et eller annet, de blÄ.

Uten stÄlkanter og jeg er veldig fornÞyd med dem ( ikke at jeg er noe skitalent ) men de har funket bra for meg. To andre jeg kjenner har de samme, men rÞd ( smÞrefri ) og de er ogsÄ kjempe fornÞyde.
Brukerens avatar
Monica

Innlegg Jeger 27 Jan 2005 22:59

Jeg har hatt fjellski uten stĂ„lkanter nĂ„ i mer enn 10 Ă„r, og jeg har aldri savnet stĂ„lkantene nĂ„r jeg har vĂŠrt ute med bikkjene. Mine neste ski blir Åsnes Skarven, men det er ikke mange butikker som har dem pĂ„ lager, sĂ„ det er ikke lett Ă„ prute pĂ„ prisen. :cry:
Jeger

Innlegg Slettet bruker 27 Jan 2005 23:35

Monica skrev:Jeg har Fischer Country et eller annet, de blÄ.

Uten stÄlkanter og jeg er veldig fornÞyd med dem ( ikke at jeg er noe skitalent ) men de har funket bra for meg. To andre jeg kjenner har de samme, men rÞd ( smÞrefri ) og de er ogsÄ kjempe fornÞyde.

Hva slags pris snakker vi om her? og hvor fÄr man kjÞpt disse?+
Slettet bruker

Innlegg Jan 28 Jan 2005 08:10

Jeg har aldri brukt ski med stÄlkanter, og har sjelden savna det. Derimot har jeg vÊrt i situasjoner ift hundene der jeg har vÊrt veldig glad for at jeg IKKE hadde stÄlkanter, sÄ det kommer jeg aldri til Ä bruke heller.

Åsnes sin fellelþsning har jeg ikke brukt selv, men har hþrt mye positivt.

Har forÞvrig bindinger som i utgangspunktet er en Rottefella lÞsning, men der jeg kjapt kan sette pÄ et par stropper og fÄ en "Kandahar"-lÞsning.
Dette synes jeg er praktisk, sĂŠrlig hvis det er lĂžst og/eller tett.

:)
Jan

Innlegg Monica 28 Jan 2005 11:12

Gordon skrev:Hva slags pris snakker vi om her? og hvor fÄr man kjÞpt disse?+

Jeg kjĂžpte mine i sportsbutikken i Nittedal for 2 Ă„r siden. Tror jeg betalte 3.000kr for ski, staver, bindinger og sko.
Brukerens avatar
Monica

Innlegg tetrao 28 Jan 2005 18:05

Hei!

Takk for svar!

Jeg gjorde som Monica og landet pÄ Fischer Country Wax. Det var bortimot det eneste alternativet uten stÄlkanter som jeg fant lokalt. Tror nok de duger til min bruk.

Gordon: Butikken (Sport 1 pÄ Eidsvoll Verk) skulle ha 2 500 kroner for ski, stÞvler og bindinger (BC-system). De hadde ogsÄ en litt enklere stÞvel som ville gjort pakka ca. 400 kroner billigere.

mvh tetrao
tetrao

Innlegg oh_so 28 Jan 2005 18:59

finnes en modell som heter Fischer jakt er en bred og stabil og god ski uten stÄlkanter og de er smÞrefrie kjÞpte mine for 1400 kr ute bining
oh_so

Innlegg Monica 31 Jan 2005 10:40

oh_so skrev:finnes en modell som heter Fischer jakt er en bred og stabil og god ski uten stÄlkanter og de er smÞrefrie kjÞpte mine for 1400 kr ute bining

"Problemet" med disse skiene er at de er sÄ brede at de ikke passer i ski spor.
NÄr man ikke har penger til Ä kjÞpe utallige ski og Þnsker en kombi ski som kan brukes i skispor samt pÄ fjellet sÄ er Country Wax helt flott :D
Brukerens avatar
Monica

Innlegg Sitrus 02 Feb 2005 16:06

Hei!
Sjekk siste nummer av JEGER, hund og vÄpen (0105), de har en test av fjellski.
MVH

Sitrus
Administrator

Lurer du pÄ noe angÄende bruk av forumet?
Send meg en e-post eller PM sÄ svarer jeg sÄ fort jeg kan!

admin@fuglehunder.no
Brukerens avatar
Sitrus

Innlegg Gjest 16 Feb 2005 11:10

Alle skiene som er testet der har stÄlkant ikke noe Ä bruke sammen med fuglehund.
Gjest

Innlegg Sitrus 16 Feb 2005 12:36

Ok, har ikke sett testen. (SĂ„ bare forsiden av bladet).
MVH

Sitrus
Administrator

Lurer du pÄ noe angÄende bruk av forumet?
Send meg en e-post eller PM sÄ svarer jeg sÄ fort jeg kan!

admin@fuglehunder.no
Brukerens avatar
Sitrus

Innlegg Lynx 16 Feb 2005 15:12

Gjest skrev:Alle skiene som er testet der har stÄlkant ikke noe Ä bruke sammen med fuglehund.

GÄr helt fint Ä bruke stÄlkant med fuglehund, men man mÄ kunne kjÞre pÄ ski, og en mÄ vÊre villig til Ä ofre seg inn i et grankjÊrr om det bygger opp til kollisjon.... men skal en vÊre helt sikker sÄ er nok ikke stÄlkant noe for folk flest....
NÄ bruker jeg kun vanlige treningski, uten stÄlkant til trening i lÞyper, men bruker stÄlkant pÄ fjellet.
Tidligere brukte jeg stÄlkantfil pÄ skiene for Ä oppnÄ skarpe kanter.....nÄ runder jeg heller av kantene med samme fila hvis de har flisa seg og blitt hvasse pÄ en stein eller liknende...
Jeg er MYE pÄ ski...med hund...
MÄ vel si jeg er mye mer redd for en kollisjon som ender med beinbrudd(for begge?) en for kuttskader av stÄlkant....men det er nÄ min magefÞlelse...
Jeg bruker forþvrig Åsnes ski.
Neste ski blir Åsnes Rago eller Åsnes Nansen. Uten den fancy nye fellemekanismen....
Lynx

Innlegg Jeger 24 Feb 2005 15:47

Problemet med stÄlkanter er ikke fÞrst og fremst faren for kollisjon med en lÞs hund, men at hunden lett kommer borti stÄlkantene nÄr den gÄr i bÄnd ved fot. (Som den gjÞr store deler av dagen pÄ en prÞve).
Forrige helg var jeg vitne til at en breton fikk flere smÄ kutt i bena som fÞlge av at fÞreren hadde stÄlkanter. Det gikk heldigvis bra denne gangen, men jeg fikk i hvertfall nok en gang demonstrert hvorfor jeg ALDRI bruker stÄlkanter pÄ tur med hund.
Jeger

Innlegg Rypert 25 Feb 2005 20:16

PĂ„ Kaldbakken i Grorud dalen er det en sportsbutikk som heter Varp,der har de Fischer Country Crown i smĂžrefri/smĂžreski til -40%.Bindinger og stĂžvler,ja hele butikken har fra -40%.
Rypert

Neste

GÄ til Utstyr og vÄpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester