Yngling skrev:Nå tror jeg det er flere som burde ta seg en pille i sin iver etter å henge meg ut for ting jeg ikke har skrevet. Hvor står det i mine innlegg at jeg ønsker at hundene skal få løpe fritt på fjellet??? ExGordon??? Dine kommentarer til meg er direkte injurierende. Kan du fortelle meg hvor det står at jeg ønsker at hunder skal løpe fritt på fjellet slik du hevder jeg har skrevet?
Følg med på det som står skrevet i stedet for å hisse dere opp for ting som ikke står skrevet noe sted.
"Education is when you read the fine print. Experience is
what you get if you don't.
Jeg har skrevet mange steder at jeg ønsker avgrensede områder. Ja, det finnes i dag noen få avgrensede områder hvor man kan trene hund, men det er altfor få slike områder. Mer enn 20% av norske hunsstander har hund. Hvorfor tilrettelegges det ikke bedre for at hundene skal kunne få løpe fritt på et avgrenset område i sommerhalvåret.
Til IvoRei:
Du skrev:
"Det er ikke ulovlig å skadeskyte en rype. Men det er ulovlig å slippe hunden sin i fjellet før 20. august. Og da er det ditt ansvar om det ødelegger for faunaen der."
Repeterer igjen: Jeg har ikke noe sted skrevet at det er ok å slippe hunden i fjellet før 20. august. Jeg vet ikke om det å tillegge meg meninger jeg ikke har er en debattteknikk du bruker, eller om det rett ut skyldes at du ikke er helt med på det du selv skriver? I en annen setning skriver du jo at jeg ønsker at hunder skal få kunne gå fritt i avgrensede områder (altså ikke løpe løs på fjellet... så hva mener du?).
Jeg forundrer meg også over hvor lite observant du er på din egen dobbeltmoral. Skadeskyting er okey sier du. Holdningen din er; "Det er bare sånn jakt er..." Ja, det er sånn jakt er i dag.
Før storviltjegerne slippes ut i skauen på jakt må de avlegge den årlige skyteprøven. Dette for å redusere skadeskyting. Når du slippes ut på jakt for å skadeskyte 30% av rypene du plaffer ned, har du ikke avlagt en eneste skyteprøve. Modeller utført av Kjell Bløteskjær for DirNat, viser at jo bedre småvilltskytteren er, dess flere skadeskytinger.
Rådet for dyreetikk mener det bør vurderes hvorvidt det skal bli påbudt at all småviltjakt må utøves med apporterende hund for at man skal kunne hente skadeskutt vilt raskest mulig.
Hvorvidt det burde vert en obligatorisk skyteprøve for småviltjakt, eller ikke, er ikke essensielt i denne sammenheng. Det essensielle i denne sammenhengen er heller ikke spørsmålet hvorvidt det er ok at villt skadeskytes.
Det som er essensielt er dobbeltmoralen hvor du i det ene øyeblikket sier at å skade småvilt på jakt er helt ok så lenge viltet skades på jakt, i det neste øyeblikket er du så sterkt i mot at et og annet vilt kan komme til å skade på et avgrenset område for hunder, at skjellsordene hagler. Hvorfor? Fordi loven sier det? Om det er så å forstå. Da har du forstått hvor jeg vil, når jeg mener at loven ikke burde være slik, og at det faktisk er mulig å gjøre noe med det.
Om det er slik at du prinsipielt er så imot at noen få småvilt hadde blitt tatt av hund som fikk gå løs på et avsatt, avgrenset område, så burde du også plombere hagla og heller bruke høsten og vinteren til å trene hund.
Det burde uansett alle rypejegere gjøre et par år slik at bestanden kunne tatt seg opp igjen.
"Courage is more than standing for a firm conviction. It includes the risk of questioning that conviction. "
Yngling skrev:Jeg har skrevet mange steder at jeg ønsker avgrensede områder. Ja, det finnes i dag noen få avgrensede områder hvor man kan trene hund, men det er altfor få slike områder. Mer enn 20% av norske hunsstander har hund. Hvorfor tilrettelegges det ikke bedre for at hundene skal kunne få løpe fritt på et avgrenset område i sommerhalvåret.
Til IvoRei:
Du skrev:
"Det er ikke ulovlig å skadeskyte en rype. Men det er ulovlig å slippe hunden sin i fjellet før 20. august. Og da er det ditt ansvar om det ødelegger for faunaen der."
Repeterer igjen: Jeg har ikke noe sted skrevet at det er ok å slippe hunden i fjellet før 20. august. Jeg vet ikke om det å tillegge meg meninger jeg ikke har er en debattteknikk du bruker, eller om det rett ut skyldes at du ikke er helt med på det du selv skriver? I en annen setning skriver du jo at jeg ønsker at hunder skal få kunne gå fritt i avgrensede områder (altså ikke løpe løs på fjellet... så hva mener du?).
Yngling skrev:Jeg forundrer meg også over hvor lite observant du er på din egen dobbeltmoral. Skadeskyting er okey sier du. Holdningen din er; "Det er bare sånn jakt er..." Ja, det er sånn jakt er i dag.
Yngling skrev:Før storviltjegerne slippes ut i skauen på jakt må de avlegge den årlige skyteprøven. Dette for å redusere skadeskyting. Når du slippes ut på jakt for å skadeskyte 30% av rypene du plaffer ned, har du ikke avlagt en eneste skyteprøve. Modeller utført av Kjell Bløteskjær for DirNat, viser at jo bedre småvilltskytteren er, dess flere skadeskytinger.
Rådet for dyreetikk mener det bør vurderes hvorvidt det skal bli påbudt at all småviltjakt må utøves med apporterende hund for at man skal kunne hente skadeskutt vilt raskest mulig.
Yngling skrev:Det som er essensielt er dobbeltmoralen hvor du i det ene øyeblikket sier at å skade småvilt på jakt er helt ok så lenge viltet skades på jakt, i det neste øyeblikket er du så sterkt i mot at et og annet vilt kan komme til å skade på et avgrenset område for hunder, at skjellsordene hagler. Hvorfor? Fordi loven sier det? Om det er så å forstå.
Yngling skrev:Om det er slik at du prinsipielt er så imot at noen få småvilt hadde blitt tatt av hund som fikk gå løs på et avsatt, avgrenset område, så burde du også plombere hagla og heller bruke høsten og vinteren til å trene hund.
Yngling skrev:Det burde uansett alle rypejegere gjøre et par år slik at bestanden kunne tatt seg opp igjen.
OMS skrev:"...Det jeg mener er at tankegangen din er så egoistisk og idiotisk at det er latterlig at den er på trykk i det hele tatt! Går det ann å bli så død kreativ at du må syte å klage over at myndighetene ikke har tilrettelagt et område for deg der du kan lufte din hund, fordi du ikke greier å trimme bikkja på annen måte? Gud bedre meg..."
Nå er det vel faktisk slik at de områdene allerede eksisterer og på et eller annet vis har myndighetene godkjent at nettopp her skal man kunne ha hunden sin løs også utenfor båndtvangtiden. Så da klarer ikke jeg helt å se hvor den manglende kreativiteten hører hjemme.
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester