BÃ¥ndtvang generelt

Her kan du diskutere alt som ikke passer inn under de andre gruppene.

Re: BÃ¥ndtvang generelt

Innlegg vorsteh 16 Jul 2010 22:49

Det var virkelig til hissighet da Yngling. Les igjennom en gang til over hva jeg skriver og meningen her. For å pressisere noe jeg overholder selv, hold båndtvangen. Husk at det er sarte dyr "bak enhver busk". Godkjente treningsterreng finnes som etter beste evne er "ryddet for vilt". Dra dit og slipp hunder. Hvis ikke er sykling, svømming etc hvor du har 100 % kontroll med hva hunden din stikker nesa i kun et relevant alternativ. Med dette i bakhodet les igjennom tråden igjen
vorsteh

Innlegg Exgordon 18 Jul 2010 06:40

Så har jeg noen uker på hytta framfor meg.
Gruer meg litt til å møte løshundfolket som jeg alltid treffer på der oppe.
Det går gjerne ei kule varmt under slike treffninger.
Det finnes i hopetall av slik egoistisk,uansvarlig,empatiløs Yngling der oppe i fjellheimen på denne tiden.
Yngling,må være en urban utgave,som ikke ser forskjell på jakt,der man høster av en bestand,og dreping av hjelpesløse små kyllinger og dyr.
Han kan neppe ha opplevd desperasjonen hos et rypepar som blir utsatt for en predator,eller løshund.
Jeg føler forakt for slike typer som Yngling representerer.
Minst like stor forakt føler jeg for de utgaver av jakthundfolket,som i sin egoisme,slipper hund i treningsøyemed.
De mangler også empati for dyrelivet.-Bare hunden får løpe og trene seg til de første prøvene,driter jeg i om det koster noen rypekyllinger,er tydligvis tankegangen.
Fanden til egoisme.-
Har en hund så svak psyke at den ikke kan holdes i bånd på denne,for viltet mest sårbare tid,har den ikke livets rett.
Exgordon

Innlegg vorsteh 21 Jul 2010 22:49

Til Exgordon. Må innrømme at jeg innimellom har vert uenig med deg her inne på forumet. Men vil her takke og bukke for støtten.
Vil legge mye av skylden for folks sjødesløshet, ( bortsett ifra hundeeiere selv) oppsynet i de forskjellige kommuner. I kommunen jeg bor kommer avis oppslag et par ganger i året med påminnelse om båndtvangen etc og at de " hvert" år skal gjøre stor kontroll. etc. etc. Alt blir for meg en stor farse. Uten at jeg skal påstå enhver bevegelse ifra en oppsyngruppe, har jeg en veldig stor mistanke om at oppsynsgruppen kun driver oppsyn på de stedene de kan se ifra bilvinduet og ev bilvei til en moterbåt og kyststripen for å ta ulovlige fiskere.
Er det flere som deler inntrykket av at et slikt oppsynsvesen er mere opptatt av pr og tittler enn av å gjøre en innsats der hvor den virkelig trengs?
Det skal ikke mye arbeid til og ev. bøter før hundefolk begynner å snakke sammen og skjerper seg.
vorsteh

Innlegg Yngling 27 Jul 2010 11:05

Nå tror jeg det er flere som burde ta seg en pille i sin iver etter å henge meg ut for ting jeg ikke har skrevet. Hvor står det i mine innlegg at jeg ønsker at hundene skal få løpe fritt på fjellet??? ExGordon??? Dine kommentarer til meg er direkte injurierende. Kan du fortelle meg hvor det står at jeg ønsker at hunder skal løpe fritt på fjellet slik du hevder jeg har skrevet?

Følg med på det som står skrevet i stedet for å hisse dere opp for ting som ikke står skrevet noe sted.

"Education is when you read the fine print. Experience is
what you get if you don't.

Jeg har skrevet mange steder at jeg ønsker avgrensede områder. Ja, det finnes i dag noen få avgrensede områder hvor man kan trene hund, men det er altfor få slike områder. Mer enn 20% av norske hunsstander har hund. Hvorfor tilrettelegges det ikke bedre for at hundene skal kunne få løpe fritt på et avgrenset område i sommerhalvåret.

Til IvoRei:
Du skrev:
"Det er ikke ulovlig å skadeskyte en rype. Men det er ulovlig å slippe hunden sin i fjellet før 20. august. Og da er det ditt ansvar om det ødelegger for faunaen der."

Repeterer igjen: Jeg har ikke noe sted skrevet at det er ok å slippe hunden i fjellet før 20. august. Jeg vet ikke om det å tillegge meg meninger jeg ikke har er en debattteknikk du bruker, eller om det rett ut skyldes at du ikke er helt med på det du selv skriver? I en annen setning skriver du jo at jeg ønsker at hunder skal få kunne gå fritt i avgrensede områder (altså ikke løpe løs på fjellet... så hva mener du?).

Jeg forundrer meg også over hvor lite observant du er på din egen dobbeltmoral. Skadeskyting er okey sier du. Holdningen din er; "Det er bare sånn jakt er..." Ja, det er sånn jakt er i dag.

Før storviltjegerne slippes ut i skauen på jakt må de avlegge den årlige skyteprøven. Dette for å redusere skadeskyting. Når du slippes ut på jakt for å skadeskyte 30% av rypene du plaffer ned, har du ikke avlagt en eneste skyteprøve. Modeller utført av Kjell Bløteskjær for DirNat, viser at jo bedre småvilltskytteren er, dess flere skadeskytinger.

Rådet for dyreetikk mener det bør vurderes hvorvidt det skal bli påbudt at all småviltjakt må utøves med apporterende hund for at man skal kunne hente skadeskutt vilt raskest mulig.

Hvorvidt det burde vert en obligatorisk skyteprøve for småviltjakt, eller ikke, er ikke essensielt i denne sammenheng. Det essensielle i denne sammenhengen er heller ikke spørsmålet hvorvidt det er ok at villt skadeskytes.

Det som er essensielt er dobbeltmoralen hvor du i det ene øyeblikket sier at å skade småvilt på jakt er helt ok så lenge viltet skades på jakt, i det neste øyeblikket er du så sterkt i mot at et og annet vilt kan komme til å skade på et avgrenset område for hunder, at skjellsordene hagler. Hvorfor? Fordi loven sier det? Om det er så å forstå. Da har du jo egentlig også forstått hvor jeg vil, når jeg mener at loven ikke burde være slik, og at det faktisk er mulig å gjøre noe med det.

Om det er slik at du prinsipielt er så imot at noen få småvilt hadde blitt tatt av hund som fikk gå løs på et avsatt, avgrenset område, så burde du også plombere hagla og heller bruke høsten og vinteren til å trene hund.

Det burde uansett alle rypejegere gjøre et par år slik at bestanden kunne tatt seg opp igjen.

"Courage is more than standing for a firm conviction. It includes the risk of questioning that conviction. "
Last edited by Yngling on 28 Jul 2010 17:49, edited 1 time in total.
Brukerens avatar
Yngling

Innlegg Frida 27 Jul 2010 12:18

BÃ¥ndtvang ?
Frida' = jaktda'
Frida

Innlegg OMS 28 Jul 2010 08:50

Yngling skrev:Nå tror jeg det er flere som burde ta seg en pille i sin iver etter å henge meg ut for ting jeg ikke har skrevet. Hvor står det i mine innlegg at jeg ønsker at hundene skal få løpe fritt på fjellet??? ExGordon??? Dine kommentarer til meg er direkte injurierende. Kan du fortelle meg hvor det står at jeg ønsker at hunder skal løpe fritt på fjellet slik du hevder jeg har skrevet?

Følg med på det som står skrevet i stedet for å hisse dere opp for ting som ikke står skrevet noe sted.

"Education is when you read the fine print. Experience is
what you get if you don't.

Jeg har skrevet mange steder at jeg ønsker avgrensede områder. Ja, det finnes i dag noen få avgrensede områder hvor man kan trene hund, men det er altfor få slike områder. Mer enn 20% av norske hunsstander har hund. Hvorfor tilrettelegges det ikke bedre for at hundene skal kunne få løpe fritt på et avgrenset område i sommerhalvåret.

Til IvoRei:
Du skrev:
"Det er ikke ulovlig å skadeskyte en rype. Men det er ulovlig å slippe hunden sin i fjellet før 20. august. Og da er det ditt ansvar om det ødelegger for faunaen der."

Repeterer igjen: Jeg har ikke noe sted skrevet at det er ok å slippe hunden i fjellet før 20. august. Jeg vet ikke om det å tillegge meg meninger jeg ikke har er en debattteknikk du bruker, eller om det rett ut skyldes at du ikke er helt med på det du selv skriver? I en annen setning skriver du jo at jeg ønsker at hunder skal få kunne gå fritt i avgrensede områder (altså ikke løpe løs på fjellet... så hva mener du?).

Jeg forundrer meg også over hvor lite observant du er på din egen dobbeltmoral. Skadeskyting er okey sier du. Holdningen din er; "Det er bare sånn jakt er..." Ja, det er sånn jakt er i dag.

Før storviltjegerne slippes ut i skauen på jakt må de avlegge den årlige skyteprøven. Dette for å redusere skadeskyting. Når du slippes ut på jakt for å skadeskyte 30% av rypene du plaffer ned, har du ikke avlagt en eneste skyteprøve. Modeller utført av Kjell Bløteskjær for DirNat, viser at jo bedre småvilltskytteren er, dess flere skadeskytinger.

Rådet for dyreetikk mener det bør vurderes hvorvidt det skal bli påbudt at all småviltjakt må utøves med apporterende hund for at man skal kunne hente skadeskutt vilt raskest mulig.

Hvorvidt det burde vert en obligatorisk skyteprøve for småviltjakt, eller ikke, er ikke essensielt i denne sammenheng. Det essensielle i denne sammenhengen er heller ikke spørsmålet hvorvidt det er ok at villt skadeskytes.

Det som er essensielt er dobbeltmoralen hvor du i det ene øyeblikket sier at å skade småvilt på jakt er helt ok så lenge viltet skades på jakt, i det neste øyeblikket er du så sterkt i mot at et og annet vilt kan komme til å skade på et avgrenset område for hunder, at skjellsordene hagler. Hvorfor? Fordi loven sier det? Om det er så å forstå. Da har du forstått hvor jeg vil, når jeg mener at loven ikke burde være slik, og at det faktisk er mulig å gjøre noe med det.

Om det er slik at du prinsipielt er så imot at noen få småvilt hadde blitt tatt av hund som fikk gå løs på et avsatt, avgrenset område, så burde du også plombere hagla og heller bruke høsten og vinteren til å trene hund.

Det burde uansett alle rypejegere gjøre et par år slik at bestanden kunne tatt seg opp igjen.

"Courage is more than standing for a firm conviction. It includes the risk of questioning that conviction. "

Velskrevet og gode poenger. Selvfølgelig burde det være flere områder beregnet for å slippe hunden løs i, så er jo selvfølgelig problemet at disse burde gjerdes inn noe som sikkert koster en liten formue. På Nordhue i Hedmark er det et supert inngjerdet område hvor man kan trene under båndtvangtiden, men for mange er avstanden for stor tila t man har mulighet å benytte seg av dette. Forøvrig går det fort til 21 august nå :)
OMS

Innlegg vorsteh 28 Jul 2010 21:04

For å snøre tråden tilbake til båndtvangpraksisen til norske hunde eiere. Som tidligere nevnt klager jeg mye på oppsynet for manglende interesse for løshundproblematikken. Hunde eiere merker slikt og blir veldig løssluppen. Vet om plasser hvor område blir brukt hele året for løsbikkjer hvor flesteparten av turgåere har oversikt over hverandre og sender hverandre sms hvis ukjent bil dukker opp på p-plassen. Et par andre områder er også blitt benyttet av andre brukshund grupper til organisert trening med løse hunder i områder hvor det er rådyrtrekk og reir ukentlig siden snøen gikk. Hvor er oppsynet???
Har vert på besøk i en kommune vest for oslo hvor det tydeligvis har pågått heftig diskusjon ang løshundproblematikk hvor sterke krefter vil ha en helårs båndtvang også i marka. Tror ikke det har gått igjennom, men diskusjonen kan komme opp igjen og hva blir resultatet neste gang.
Vi har et regelverk her til lands som er til for å holdes. Tror vi hundeeiere vil få en større annerkjennelse i befolkningen hvis vi var mere lovlydige og ikke arrogante. Det finnes turfolk som kan lovverket. Vi som hunde eiere bør vite hvorfor. Utarter sjødesløsheten seg mere finnes det resurssteke turfolk som ser sitt snitt til å sette igang prosesser også andre steder. Vi trenger ikke et strengere lovverk som setter kjepper i hjulene og gjør ting mer tungvint for de seriøse. Som trener og jakter med løshund når det er lovlig.
vorsteh

Innlegg IvoRei 30 Jul 2010 12:12

Yngling skrev:Jeg har skrevet mange steder at jeg ønsker avgrensede områder. Ja, det finnes i dag noen få avgrensede områder hvor man kan trene hund, men det er altfor få slike områder. Mer enn 20% av norske hunsstander har hund. Hvorfor tilrettelegges det ikke bedre for at hundene skal kunne få løpe fritt på et avgrenset område i sommerhalvåret.

Til IvoRei:
Du skrev:

Det jeg mener er at tankegangen din er så egoistisk og idiotisk at det er latterlig at den er på trykk i det hele tatt! Går det ann å bli så død kreativ at du må syte å klage over at myndighetene ikke har tilrettelagt et område for deg der du kan lufte din hund, fordi du ikke greier å trimme bikkja på annen måte? Gud bedre meg...

Yngling skrev:Jeg forundrer meg også over hvor lite observant du er på din egen dobbeltmoral. Skadeskyting er okey sier du. Holdningen din er; "Det er bare sånn jakt er..." Ja, det er sånn jakt er i dag.

Hvis du tolker det slik, kan jeg bare be deg om å drite å dra! Jeg gjør alltid mitt ytterste for å unngå skadeskyting. Men jeg aksepterer at det kan skje. Før du drar på jakt igjen, burde også du det.

Yngling skrev:Før storviltjegerne slippes ut i skauen på jakt må de avlegge den årlige skyteprøven. Dette for å redusere skadeskyting. Når du slippes ut på jakt for å skadeskyte 30% av rypene du plaffer ned, har du ikke avlagt en eneste skyteprøve. Modeller utført av Kjell Bløteskjær for DirNat, viser at jo bedre småvilltskytteren er, dess flere skadeskytinger.

Så alle Norges småviltjegere burde altså skaffe seg en Golden Retriver? Eller Ha tilgang til en? Lite gjennomtenkt kommentar...

Yngling skrev:Det som er essensielt er dobbeltmoralen hvor du i det ene øyeblikket sier at å skade småvilt på jakt er helt ok så lenge viltet skades på jakt, i det neste øyeblikket er du så sterkt i mot at et og annet vilt kan komme til å skade på et avgrenset område for hunder, at skjellsordene hagler. Hvorfor? Fordi loven sier det? Om det er så å forstå.

Du gjentar deg selv mange ganger og sier vi ikke skal komme med påstander, men heller sitere deg. Hvor har jeg skrevet at det er ok med skadeskyting? Hadde skadeskyting vært ulovelig, ville det ikke kunne bedrives jakt i kongeriket Norge. Forørig fungerer båndtvangen utmerket. Så rart, syns du ikke?

Yngling skrev:Om det er slik at du prinsipielt er så imot at noen få småvilt hadde blitt tatt av hund som fikk gå løs på et avsatt, avgrenset område, så burde du også plombere hagla og heller bruke høsten og vinteren til å trene hund.

Hadde du hatt et "viltfritt" område og tillatelse fra grunneier, kan du slippe hunden der, så lenge den ikke kommer i konflikt med reglemanget for båndtvang. Du har egentlig en løsning, men du velger å skylde på alle andre fordi du selv er sløv. Det sier sitt om deg.

Yngling skrev:Det burde uansett alle rypejegere gjøre et par år slik at bestanden kunne tatt seg opp igjen.

Ja, forby rypejakt et par år, så det blir mye mer til predatorene! Nok et intelligent forslag...

[/quote]
IvoRei

Innlegg OMS 30 Jul 2010 13:41

"...Det jeg mener er at tankegangen din er så egoistisk og idiotisk at det er latterlig at den er på trykk i det hele tatt! Går det ann å bli så død kreativ at du må syte å klage over at myndighetene ikke har tilrettelagt et område for deg der du kan lufte din hund, fordi du ikke greier å trimme bikkja på annen måte? Gud bedre meg..."

Nå er det vel faktisk slik at de områdene allerede eksisterer og på et eller annet vis har myndighetene godkjent at nettopp her skal man kunne ha hunden sin løs også utenfor båndtvangtiden. Så da klarer ikke jeg helt å se hvor den manglende kreativiteten hører hjemme.
At du også skriver "...Det jeg mener er at tankegangen din er så egoistisk og idiotisk at det er latterlig at den er på trykk i det hele tatt!..."viser jo hvordan du ikke er i stand til å føre en fornuftig debatt med noen som ikke deler ditt syn, dette igjen viser mangel på respekt for andre debatanter.
OMS

Innlegg IvoRei 30 Jul 2010 19:25

OMS skrev:"...Det jeg mener er at tankegangen din er så egoistisk og idiotisk at det er latterlig at den er på trykk i det hele tatt! Går det ann å bli så død kreativ at du må syte å klage over at myndighetene ikke har tilrettelagt et område for deg der du kan lufte din hund, fordi du ikke greier å trimme bikkja på annen måte? Gud bedre meg..."

Nå er det vel faktisk slik at de områdene allerede eksisterer og på et eller annet vis har myndighetene godkjent at nettopp her skal man kunne ha hunden sin løs også utenfor båndtvangtiden. Så da klarer ikke jeg helt å se hvor den manglende kreativiteten hører hjemme.

Jeg limer inn fra innlegget jeg skrev tidligere:

"Hadde du hatt et "viltfritt" område og tillatelse fra grunneier, kan du slippe hunden der, så lenge den ikke kommer i konflikt med reglemanget for båndtvang. Du har egentlig en løsning, men du velger å skylde på alle andre fordi du selv er sløv. Det sier sitt om deg."

Folk må virkelig begynne å lese inleggene før de kommer med kommentarer. Her har jeg presisert akkurat det du skriver! Jeg er meget misfornøyd med Yngling, fordi han/hun fremdeles ikke er fornøyd, da dette faktisk er tilgjengelig.

Jeg er heller ikke enig i at dette har noe som helst med å respektere andres syn på en sak. Hvis noen er misfornøyd med båndtvangsbestemmelsene, trenger de ikke å gi utrykk for at de selv bryter dem, eller som Yngling så fint sa det: "hva gjør det om en hund tar et par stakkarslig fugleunger, når x-tusentalls fugler blir skadeskutt hvert år?". Merk at dette er under båndtvangsperioden.
Her sammenligner han lovbrudd med uhell/uønsket hendelse og det provoserer meg.
Jeg skriver med skarp tone for min tolkning av hvem enn det er som gjemmer seg bak nicket, har MEGET vanskelig for å respektere båndtvangen, noe som flere brukere her inne har reagert på.
IvoRei

Forrige

GÃ¥ til Generell debatt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester