Valpekull som er tatt ut av lista

Diskuter!

Re: Valpekull som er tatt ut av lista

Innlegg omland 21 Jun 2010 12:01

Joda, Frida. Du har sikkert rett.

Men Ă„ linke en finn annonnse (den er offentlig tilgjengelig) og fortelle om omstendighetene ser jeg ikke noe feil med.

Jeg setter hunden i fokus og sÄ lenge folk kjÞper valp fra slike oppdrettere vil faenskapen fortsette.
www.aure-rype.net

Med fuglehund - You'll never walk alone
omland

Innlegg Sitrus 21 Jun 2010 13:42

Babelfish4498 skrev:Det er ingen lover som pÄlegger eieren av et forum Ä sensurere - absolutt ingen lov.

Det er faktisk lover jeg mÄ forholde meg til og det finnes ogsÄ regler for bruk av dette forumet. Om jeg skulle tillate det denne gangen vil det bli en evig diskusjon om identifisering av enkeltpersoner og det Þnsker jeg ikke.
MVH

Sitrus
Administrator

Lurer du pÄ noe angÄende bruk av forumet?
Send meg en e-post eller PM sÄ svarer jeg sÄ fort jeg kan!

admin@fuglehunder.no
Brukerens avatar
Sitrus

Innlegg Babelfish4498 21 Jun 2010 13:49

Sitrus skrev:
Babelfish4498 skrev:Det er ingen lover som pÄlegger eieren av et forum Ä sensurere - absolutt ingen lov.

Det er faktisk lover jeg mÄ forholde meg til og det finnes ogsÄ regler for bruk av dette forumet. Om jeg skulle tillate det denne gangen vil det bli en evig diskusjon om identifisering av enkeltpersoner og det Þnsker jeg ikke.

Jeg vet at du har satt regler for bruk av forumet - og det er helt greit. Det jeg pÄstÄr, er at det ikke finnes noen paragrafer i det norske lovverket som hindrer deg i Ä la forumdeltakere identifisere diverse personer. Hvis du mener det gjÞr det, sÄ henvis gjerne til lovnavn og paragraf.
Babelfish4498

Innlegg Troja 21 Jun 2010 14:18

Her har ikke Sitrus forholde seg til noen lover. Hun eier forumet, og kan si at slik vil jeg ha det. Om det ikke kan aksepteres, er det jo en frivillig sak om man vil delta pÄ forumet.
Troja

Innlegg Babelfish4498 21 Jun 2010 14:24

Troja skrev:Her har ikke Sitrus forholde seg til noen lover. Hun eier forumet, og kan si at slik vil jeg had det. Om det ikke kan aksepteres, er det jo en frivillig sak om man vil delta pÄ forumet.

Jeg anbefaler deg Ä faktisk lese innleggene mine fÞr du angriper. Frida og Sitrus pÄstÄr at det finnes lover Ä forholde seg til - noe jeg er uenig i. Jeg har prÞvd Ä lese meg frem til lovverk pÄ omrÄdet, og kan ikke finne noe som hindrer dette.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke kan akseptere reglene Sitrus setter for forumet - jeg aksepterer dem gladelig, og har ingenting imot dem. Men at det finnes lovverk som sier at man ikke kan identifisere personer pÄ et forum, det gjÞr det ikke, sÄ vidt jeg vet. Rett skal vÊre rett.

Dessuten tror jeg ikke at identifisering av vedkommende her pÄ forumet ville hjulpet noe som helst. Det finnes en haug med fÞrstegangskjÞpere som ikke sjekker annet enn Finn.no fÞr de kjÞper valp, sÄ valpene ville nok blitt solgt uansett.
Babelfish4498

Innlegg S.Balder 21 Jun 2010 14:27

Babelfish4498 skrev:Jeg anbefaler deg Ă„ faktisk lese innleggene mine fĂžr du angriper.

Bable,jeg klarer ikke dy meg...
Skal vi starte leseskole? :ler
S.Balder

Innlegg Troja 21 Jun 2010 14:31

Jeg gjorde ikke noe forsÞk pÄ angrep. Jeg forsÞkte bare Ä beskrive virkeligheten slik den er her pÄ forumet, som den jo et pÄ de fleste andre fora.
Det er jo det samme som er sagt om pressefriheten. The freedom of the Press is for those who own one. Bare spĂžrr Berlusconi, han vet alt om det.
Troja

Innlegg Babelfish4498 21 Jun 2010 14:34

S.Balder skrev:
Babelfish4498 skrev:Jeg anbefaler deg Ă„ faktisk lese innleggene mine fĂžr du angriper.

Bable,jeg klarer ikke dy meg...
Skal vi starte leseskole? :ler

Med bakgrunn i skogspointer-trÄden, I presume? Hehe ...
Babelfish4498

Innlegg Babelfish4498 21 Jun 2010 14:35

Troja skrev:Jeg gjorde ikke noe forsÞk pÄ angrep. Jeg forsÞkte bare Ä beskrive virkeligheten slik den er her pÄ forumet, som den jo et pÄ de fleste andre fora.
Det er jo det samme som er sagt om pressefriheten. The freedom of the Press is for those who own one. Bare spĂžrr Berlusconi, han vet alt om det.

Ok, da er vi relativt enige da.
Babelfish4498

Innlegg Sitrus 21 Jun 2010 16:47

Babelfish: SÞk pÄ "redaktÞransvar nettdebatt" evt injurielovgivning / nettdebatt. Lovgivningen er ikke klinkende klar pÄ dette omrÄde, men jeg har ikke tenkt til Ä vÊre den som prÞver den. Om du i fremtiden Þnsker Ä diskutere hvordan jeg driver forumet (en diskusjon jeg gjerne tar) sÄ foreslÄr jeg at du oppretter en egen trÄd om temaet under "Bruk av forumet".
NÄ sporer denne trÄden helt av og jeg hÄper vi igjen kan fokusere pÄ temaet -som absolutt er trenger en debatt. I mine Þyne en debatt som er mer interessant (og nyttig) som en prinsippiell debatt, slik at vi om mulig kan hindre slike ting Ä gjenta seg, enn identifisering av en oppdretter.
MVH

Sitrus
Administrator

Lurer du pÄ noe angÄende bruk av forumet?
Send meg en e-post eller PM sÄ svarer jeg sÄ fort jeg kan!

admin@fuglehunder.no
Brukerens avatar
Sitrus

Innlegg Shilamon 21 Jun 2010 17:59

Bable har fÄtt ett kallenavn som passer iallefall...

I forhold til diskusjonens kjerne, er egentlig alle oppdrettere klar over hvilke regler som gjelder? F.eks om den aktuelle saken gjelder ny oppdretter (samme hund), kanskje ikke vedkommende var opplyst om at det var begrensninger?

NÄ er jo gjerne dette noe seriÞse oppdrettere setter seg inn i forkant vil jeg tro, iallefall at de setter seg inn i hva raseklubben har for retningslinjer for raseavlen. Men dessverre er det slik at ikke alle sjekker opp alle steder de kan fÞr de lager ett kull pÄ "den sÞte og flinke", hadde det vÊrt mulig Ä fÄ ut (tvangsfÎring) denne informasjonen pÄ noe vis?

I forhold til NGK sÄ mener jeg Ä huske at det i ett eller annet styre eller GF referat sto noe om at avlsrÄdet gjennom annonser i aktuell fora (f.eks finn og hundesport) skulle oppfordre valpekjÞpere til Ä kontakte avlsrÄdet. Jeg har sÄ langt bare oppdaget denne oppfordringen pÄ NGK sine sider i fuglehunden. Man kan angripe saken fra tre kanter slik jeg ser det: lovverk og retningslinjer som gir utestengelse, manglende registrering ol. Opplysning og oppfÞlging av oppdrettere, f.eks burde alle nye oppdrettere kanskje fÄ en infomail fra NKK om hvilke regler som er gjeldende og nÄr NGK fÄr for lite Ä gjÞre kunne de ogsÄ sendt en mail (alle har tilgang pÄ mail i dagens samfunn er min forutsetning). Siste vei er Ä opplyse potensielle valpekjÞpere bÄde om rasen og oppfordre til Ä bruke raseklubbene, men ogsÄ gjennom Ä kanskje ha en "svarteliste" over usaklige og regelsviktende oppdrettere lett tilgjengelig hos bÄde NGK og NKK?
Bilde Oppdatert 12.12.09!: Hele siden renovert
Shilamon

Innlegg Charming Joe 29 Jul 2010 19:10

Om NGK legger ut info pÄ finn.no f.eks om Ä kontakte avlsrÄdet har ikke det noen betydning. Se pÄ valpelista nÄ, jeg var inne i gÄr og av 20 kull var det 6 som ikke fylte kravene til jakt og utstilingsprem. mor. 3 av kullene var hverken mor eller far jaktpremiert.
Ergo er den lista like mye eller lite kvalitetsikret som andre annonseforum.

Jeg mÄ bare berÞmme avlsrÄdet i den klubben for Ä holde det de lover. Tidligere var det jo krav om jaktpremiering, eller i det minste start pÄ jaktprÞve, nÄ er det ikke det engang. Vi har bl.a et kjempekull som er utstilingspremiert, sÄ nÄ har endelig gutta som styrer fÄtt det som de ville. En rase for de som jakter og en for de som gÄr pÄ utstillinger, hurra!
Charming Joe

Innlegg Shilamon 31 Jul 2010 08:49

De har vel sluppet alle til pÄ listen for Ä fÄ flest mulig med og ha muligheten for kontroll og klassifisering av kullene? Mente det var argumentet da det debatten gikk for en stund tilbake.

Og NGK burde jo informere pÄ finn og lignene kanaler om at nye valpekjÞpere bÞr gÄ via avlsrÄd. GjÞr de det kan avlsrÄd vinkle de mot seriÞse oppdrettere som avler pÄ kvalifiserte hunder. Om de upremierte hundene sine avkom ikke fÄr noen kjÞpere slutter de ogsÄ Ä fÄ kull :)
Bilde Oppdatert 12.12.09!: Hele siden renovert
Shilamon

Innlegg Charming Joe 31 Jul 2010 09:29

Det er ikke det som stÄr pÄ avlsrÄdet sine sider. Kriterier for Ä komme pÄ valpelista er jakt og utst.premiert mor.
Det er jo de samme kullene bÄde pÄ finn.no og valpelista til NGK, sÄ at avlsrÄdet skal gjÞre noe i den sammenheng ser jeg for meg.

Kullet som ble tatt ut av lista var mye diskutert, (oppdretter var vel identifisert med navn og tlf.nr fra av en DK i klubben), fordi det ikke fulgte NKK sine etiske regler for avl. Si meg, gjÞr alle kullene som ligger pÄ valpelista det nÄ? Les reglene fÞr du svarer nÄ.
Charming Joe

Forrige

GĂ„ til Avl og oppdrett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest