NUCH - hva skal til??

Ny i utstillingsringen eller dreven handler? Del din erfaringer eller spĂžr og grav!

NUCH - hva skal til??

Innlegg Slettet bruker 02 Nov 2005 18:39

hei!

hva skal til for en fuglehund (Gr. 7) og bli NUCH???

:?:
Slettet bruker

NUCH

Innlegg Hiawatha 02 Nov 2005 19:43

Man mÄ ha 3 x cert pÄ utstilling, fra 3 forskjellige dommere.
Ett av cert mÄ vÊre sÄkalt "stor" cert, NKK utstilling.
Samt att man mÄ ha 1AK pÄ jaktprÞve.
hilsen

Hiawatha :-)
Hiawatha

Re: NUCH

Innlegg Slettet bruker 02 Nov 2005 20:09

Hiawatha skrev:Man mÄ ha 3 x cert pÄ utstilling, fra 3 forskjellige dommere.
Ett av cert mÄ vÊre sÄkalt "stor" cert, NKK utstilling.
Samt att man mÄ ha 1AK pÄ jaktprÞve.

Oki...

Takker!
Slettet bruker

Innlegg Irish 02 Nov 2005 20:38

Har man 1 VK pÄ jaktprÞve, holder det med et stort og et lite cert - altsÄ 2 stk.
Irish

Innlegg Babb 03 Nov 2005 12:30

Irish skrev:Har man 1 VK pÄ jaktprÞve, holder det med et stort og et lite cert - altsÄ 2 stk.

Noen kanskje da spĂžr seg er hva er cert?
Babb - Friluftsmenneske
Babb

Innlegg Irish 03 Nov 2005 12:54

Den beste tispa og den ebste hanhun i sin klasse kan fÄ cert, dersom de etter domemrerns mening fortjener det. Jeg har opplevd Ä fÄ 1 VK men ikke cert. Dommeren mente jeg sprang for sakte, slik at hunde ikek fikk vist seg godt nok fram. (sa han).
De som fÄr 2VK og ned kan fÄ CK i tillegg (som betyr certifikatklasse) eller noe slik. Det er vel i realiteten ikke verdt annet enn bokstavene, da det ikke teller for championat.
Utstilling er ikke min greie, men jeg tror jeg har oppfattet dette noenlunde rett..
Irish

Innlegg Frida 03 Nov 2005 14:04

.........og for Ä kunne fÄ cert, mÄ hunden vÊre jaktpremiert.
Frida' = jaktda'
Frida

Innlegg Hunting High and Low 03 Nov 2005 16:10

Ja, Frida, det er vesentlig. Hunden behÞver nemlig ikke Ä vÊre den vakreste i ringen for Ä fÄ certet. Den mÄ fÄ fÞrstepremie, men kan stÄ rangert som f.eks. nr. 3 i ringen. Dersom de som stÄr foran ikke er jaktpremierte gÄr certet til den fÞrste hunden i ringen som er jaktpremiert, i dette tilfellet til nr. 3.

Jeg er ikke kjent med det Irish sier om at 1 VK pÄ jaktprÞve gjÞr at man bare behÞver 2 cert for Ä bli UCH, men det skulle vÊrt interessant Ä fÄ dette bekreftet :D
Hunting High and Low

Innlegg Irish 03 Nov 2005 16:55

Regler for Championater NKK: pkt 3.3 Generelle krav

Alt. For stÄende fuglehund:
To ganger 1 VK med cert pÄ utstilling med forksjellige dommere. Minst et stor-cert, og med forskjellige dommere samt 1 pr. VK pÄ jaktprÞve i en av de nordiske landene, stÄr det.

Linken er:
http://www.nkk.no/cmnkk/public/openInde ... 8452268734

Og selvfþlgelig, den fineste hunden trenger jo ikke vére jaktpremiert :oops: 

Irish

Innlegg Hunting High and Low 03 Nov 2005 19:12

Takk Irish :D Det var veldig interessant og helt ukjent for meg.... :oops:
Hunting High and Low

Her er teksten

Innlegg Castor 04 Nov 2005 09:09

3.3 Generelle krav.
Tre ganger 1. VK med certifikat pÄ utstilling i Norge under tre forskjellige dommere. Minst et av certifikatene mÄ vÊre vunnet pÄ utstilling arrangert av NKK eller pÄ utstilling hvor raseklubben er gitt anledning til Ä utdele certifikat tellende til championat pÄ linje med certifikat vunnet pÄ NKK-utstilling. Hund som allerede har nasjonalt utstillingschampionat i et annet nordisk land (godkjent av NKK), trenger et certifikat vunnet pÄ utstilling arrangert av NKK eller pÄ utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til Ä utdele certifikat tellende til championat pÄ linje med
certifikat vunnet pÄ NKK-utstilling. Det mÄ ogsÄ vÊre minst tre forskjellige dommere totalt. Minst et av certifikatene mÄ vinnes etter at hunden har fylt 24 mnd., med unntak for rasene...

Alternativ for stÄende fuglehunder:
To ganger 1.VK med certifikat pÄ utstilling, under to forskjellige dommere. Minst et av certifikatene mÄ vÊre vunnet pÄ utstilling arrangert av NKK eller pÄ utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til Ä utdele certifikat tellende til championat pÄ lik linje med certifikat vunnet pÄ NKK-utstilling samt 1.pr. VK pÄ jaktprÞve i et av de nordiske land.

3.4 Tilleggskrav: GRUPPE 7- STÅENDE FUGLEHUNDER:
En gang 1. pr. AK pÄ jaktprÞve i et de nordiske landene. Unntak for italiensk spinone bracco italiano og stabyhoun.

Tar like godt med reglene for NJCH
GRUPPE 7 - STÅENDE FUGLEHUNDER:
N JCH: Foruten ÆP pĂ„ skogsfuglprĂžve, CACIT reserve CACIT eller 1 AK
fullkombinert, mĂ„ hunden ha oppnĂ„dd 25 poeng pĂ„ jaktprĂžve i Norge etter NKK’s spesifiserte regler samt en gang 1. pr pĂ„ utstilling etter fylte 24 mnd. Alternativt valg for stĂ„ende fuglehunder: Kombinert championat (N J(K)CH): Tre ganger 1. pr AK alt. VK-plasseringer som gir minst 72 poeng iflg. omregningstabell, pĂ„ jakt for stĂ„ende fuglehunder, hvorav minst en gang 1. pr. AK-kombinert alt. 1.pr. VKkombinert ved kombinert jaktprĂžve. Det kreves tre forskjellige feltarbeider. PrĂžvene skal vĂŠre avholdt etter NKKs regler. En gang 1. pr. pĂ„ utstilling etter fylte 24 mnd.
Castor

Innlegg TorbjĂžrn Espelien 04 Nov 2005 09:19

Jeg tror faktisk at noe av det som det refererers til om regelverket angÄende utstillingschampionat er noe ukorrekt skrevet fra NKK sin side. De hunder som dommeren rangerer med CK kvalitet har muligheten til Ä fÄ CERT. Den hÞyest rangerte hunden med jaktpremie som har fÄtt 1. premie fÄr 1 VK. Hvis det er 2 jaktpremierte hunder med CK kvalitet og den hunden som fÄr 1 VK har alle sine CERT, dvs fullcertifisert. Den vil da fÄ 1 VK med CK og den jaktpremierte hunden som fÄr 2. VK CERTET. Eller blir en fullcertet hund ekdkludert fra VK?
TorbjĂžrn Espelien

Innlegg Irish 04 Nov 2005 09:35

Er ikke det litt opp til den som er hĂžyest premiert ? den som er fullcertet har anledning til Ă„ "gi fra" seg et CERT til en CK hund som blir rangert etter.

En annen ting. I Sverige tror jeg det er slik at flere hunder kan fÄ Cert i samme utstilling. AltsÄ at dersom 1 VK fÄr Cert og 2 VK fÄr CK i Norge, ville begge fÄtt Cert i Sverige.
Vet noen om det stemmer ?
Irish

Innlegg TorbjĂžrn Espelien 04 Nov 2005 09:56

AngÄende Sverige er det korrekt som Irish skriver. Det er en egen "klasse" med de hunder som er jaktpremiert og der kan de bli gitt flere CERT. Deretter konkurrer de jaktpremierte hundene med CERT mot dem som har CK.

Jeg tror ikke man kan fÄ mer enn 3 CERT, sÄ det er derfor det er opplyst i utstillingskatalogen hvilke hunder som er fullcertet.
TorbjĂžrn Espelien

Innlegg Irish 04 Nov 2005 10:17

Da er selvsagt det naturlige spÞrsmÄlet. Hvorfor er det ikke likt i Norge og Sverige?
Er det for at NKK skal presse flere utstillingskroner ut av de som Ăžnsker seg en NUCH ?
Irish

Neste

GĂ„ til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest