Gode klikker/positive fuglehundkurs?

Re: Gode klikker/positive fuglehundkurs?

Innlegg tryggis 24 Jul 2010 11:45

jerv skrev:
Det ligger i selve klikkerfilosofiens natur at man man lett kan fÄ masete hunder da de skal tilby atferder for Ä oppnÄ belÞnningen. Klikkerfolket kaller dette for initiativrike hunder. Mas og stress kaller jeg det. Dette bekreftes ogsÄ av en rekke proffesjonelloe dressÞrer, bl.a. Hundcampus, som hevder at de nÄ ser mer og mer stress hos hunder etterhvert som de belÞnningsbaserte metodene har gÄtt for langt.

Det er et poeng det der, jeg tar det dithen at alt kan overdrives. Ellers en nyansering; sÄ langt de fÄr det til vil rene klikkertrenere lÊre inn ny adferd ved hjelp av shaping som jo krever at hunden tilbyr adferd. Etter at du har satt kommando pÄ det brukes belÞnning for Ä opprettholde adferden og for Ä styrke den under gradvis sterkere provokasjoner. NÄ trenger ikke en fuglehund kunne allverden, det meste av treningen handler etterhvert om Ä Þke kvaliteten pÄ det den kan. Dermed er det lite behov for at hunden skal vÊre ekstremt flink til Ä tilby nye adferder. Jeg tror fullt ut pÄ dine erfaringer, men samtidig som det er en mulig ulempe, sÄ kan det vel ogsÄ ha sammenheng med at noen forveksler positiv trening (dumt begrep, men det er nÄ det man bruker) med at man ikke skal sette grenser? Kanskje grensesetting, konsekvens og det Ä lÊre hunden Ä slappe av er enda viktigere med denne treningsformen enn ellers? Jeg har ikke noe fasitsvar pÄ dette og ser poenget ditt, men tenker som sÄ at man mÄ ha det i mente uten Ä avfeie treningsformen i sin helhet av den grunn?

Tryggis
tryggis

Innlegg tryggis 24 Jul 2010 11:46

skogrypa skrev:Tryggis:
Takk for god redegjĂžrelse, det virker som at dine metoder er vel gjennomtenkte.

Til syvende og sist ser det ut til at vi er ganske enige nÄr det gjelder prinsipper for innlÊringen!

Beklager at jeg glemte Ä svare deg pÄ hvilken artikkel det var jeg refererte til. Den stod i bladet "Jeger" og det var fra 2009. Den var om ulveflokkene pÄ langedrag. Ikke at denne var enestÄende, men den, i tillegg til egne observasjoner i ulike hundegÄrder fikk meg til Ä reflektere litt over hvilke signaler vi som mennesker altfor ofte overser hunder imellom.

Lykke til med dressur og i fjellet til hÞsten, enten det er pÄ jakt eller trening, og takk for interessante meningsutvekslinger.

Skogrypa.

Takk det samme skogrypa - ha en fortreffelig hĂžst!

Tryggis
tryggis

Innlegg jerv 24 Jul 2010 12:36

tryggis skrev:
jerv skrev:
Det ligger i selve klikkerfilosofiens natur at man man lett kan fÄ masete hunder da de skal tilby atferder for Ä oppnÄ belÞnningen. Klikkerfolket kaller dette for initiativrike hunder. Mas og stress kaller jeg det. Dette bekreftes ogsÄ av en rekke proffesjonelloe dressÞrer, bl.a. Hundcampus, som hevder at de nÄ ser mer og mer stress hos hunder etterhvert som de belÞnningsbaserte metodene har gÄtt for langt.

Det er et poeng det der, jeg tar det dithen at alt kan overdrives. Ellers en nyansering; sÄ langt de fÄr det til vil rene klikkertrenere lÊre inn ny adferd ved hjelp av shaping som jo krever at hunden tilbyr adferd. Etter at du har satt kommando pÄ det brukes belÞnning for Ä opprettholde adferden og for Ä styrke den under gradvis sterkere provokasjoner. NÄ trenger ikke en fuglehund kunne allverden, det meste av treningen handler etterhvert om Ä Þke kvaliteten pÄ det den kan. Dermed er det lite behov for at hunden skal vÊre ekstremt flink til Ä tilby nye adferder. Jeg tror fullt ut pÄ dine erfaringer, men samtidig som det er en mulig ulempe, sÄ kan det vel ogsÄ ha sammenheng med at noen forveksler positiv trening (dumt begrep, men det er nÄ det man bruker) med at man ikke skal sette grenser? Kanskje grensesetting, konsekvens og det Ä lÊre hunden Ä slappe av er enda viktigere med denne treningsformen enn ellers? Jeg har ikke noe fasitsvar pÄ dette og ser poenget ditt, men tenker som sÄ at man mÄ ha det i mente uten Ä avfeie treningsformen i sin helhet av den grunn?

Tryggis

Du har nok mye rett i dette!
NÄr det gjelder trad trening kontra klikker / positiv trening sÄ mÄ man ogsÄ huske pÄ at den tadisjonelle treningen har endret seg mye. Man kan vel dele inn dette i gammeldags trad trening og moderne trad trening. Klikker / positiv trening har mye til felles med den moderne tradisjonelle treningen. Den gode tradisjonelle trener bruker svÊrt lite ubehag i treningen. Men man skal ogsÄ huske pÄ at alle hunder utsettes for negativ forsterkning som jo inneholder et element av ubehag. Slik er naturen konstruert.
jerv

Innlegg tryggis 28 Jul 2010 13:27

Jerv:
Det er mye i det du skriver synes jeg, tradisjonell trening kan vĂŠre svĂŠrt forskjellig avhengig av hvem som utĂžver det.
Jeg er ogsÄ enig i at en hund vil uansett oppleve ubehagelige ting i sitt liv. Det er vel ikke noe poeng Ä behandle hunden som en porselensdukke heller, men hva man velger skal vÊre det "bÊrende element" i dressuren er jeg opptatt av. Da har jeg absolutt mest sans for de som tenker pÄ andre mÄter fÞr de tenker straff. Det er noen som tenker "hvordan skal jeg fÄ hunden til Ä gjÞre feil slik at jeg fÄr korrigert den" som fÞrste valg. Det har jeg ikke sansen for. Samtidig sÄ har jeg hÞrt om folk som av "positive trenere" har blitt rÄdet til Ä ignorere uÞnsket adferd, f.eks. tygging i bÄnd, og da blir jeg betenkt. Jeg kjenner flere klikkertrenere og kjenner ikke dem slik. De er tvertimot veldig tydelige pÄ at "det skal hun ikke fÄ lov til! Stopp hunden din!".

Om man kaller seg det ene eller andre, er egentlig ikke viktig. Det er hunden som bestemmer om vi har et godt hundehold. Har noen en trygg og glad hund som ikke er til ulempe for menneskene den mÞter, da har vedkommende et godt hundehold enten det klikker for vedkommende eller ikke (ÄÄhh, dÄrlig ordspill men jeg kunne ikke dy meg..).

God sommer,

Tryggis.
tryggis

Forrige

GĂ„ til Klikkersonen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest