Hei orkdalens_nala.
For snart fire uker siden hentet jeg min aller første hund, en GS tispe fra kennel Reisavannet. Jeg er ivrig jeger og hunden kommer til å bli brukt myyye på jakt!
Jeg vil bare si at jeg ikke har mye erfaring med hund, men føler at det går veldig bra med min tispe.
Den ALLER VIKTIGSTE kommandoen du lærer hunden er etter min mening NEI! Her skal man ikke dikkle, være beskjeden eller forsiktig.Si nei en eller to ganger, tydelig, gir ikke hunden etter da er det en smekk over snuten eller et nyp i øret. Slik lærer den at NEI-kommandoen betyr det samme som knurring og straffen er konsekvens av at den ikke adlød.
(Man må selvfølgelig tilpasse den fysiske straffen psyken på den enkelte hund)
Sitt og hit er det neste jeg lærte henne, begynte inne og tok det stegvis med provokasjoner og avstander inne i stua. Derretter gikk vi ut og trente mer. Idag er Akela, som hun heter, 13uker og jeg setter ubetinget lydighetskrav til henne ved innkalling mens jeg ser henne, sitt når jeg står nært henne og selvfølgelig NEI!
Hun respekterer NEI'et mitt veldig bra og det er svært skjelden jeg må gjenta et NEI.
Jeg anbefaler deg å kjøpe filmene til Anders Landin, samt kjøpe boka til Vibeke Skaar. Det har iallefall hjulpet meg veldig.
Lykke til med hunden din