Krav til unghund

Her kan du som er ny med fuglehund stille spørsmål om alt du måtte ønske!

Krav til unghund

Innlegg orkdalens_nala 06 Okt 2008 11:43

Hei til dere alle.

Har lest en del på dette forumet en tid nå å har lært en hel masse nyttuge ting.
Har jo fått tak i en flott irsk setter tispe nå. vokser og nyter livet hun.
Vi har jo kommet langt vil jeg egentlig si. Hun er bare 11 uker og vi har trent på sitt,innkalling, sitt og bli, ligg og kontakt. alt dette ser ut til å gå veldig bra. over min forventning allefall. Men hvor store krav skal jeg stille til en så liten valp?
Rolig hele natten. Husren fra dag 4 faktisk. Er kjempe fornøyd med tispa.
orkdalens_nala

Re: Krav til unghund

Innlegg IvoRei 21 Jul 2010 13:38

Hei orkdalens_nala.

For snart fire uker siden hentet jeg min aller første hund, en GS tispe fra kennel Reisavannet. Jeg er ivrig jeger og hunden kommer til å bli brukt myyye på jakt!
Jeg vil bare si at jeg ikke har mye erfaring med hund, men føler at det går veldig bra med min tispe.
Den ALLER VIKTIGSTE kommandoen du lærer hunden er etter min mening NEI! Her skal man ikke dikkle, være beskjeden eller forsiktig.Si nei en eller to ganger, tydelig, gir ikke hunden etter da er det en smekk over snuten eller et nyp i øret. Slik lærer den at NEI-kommandoen betyr det samme som knurring og straffen er konsekvens av at den ikke adlød.
(Man må selvfølgelig tilpasse den fysiske straffen psyken på den enkelte hund)
Sitt og hit er det neste jeg lærte henne, begynte inne og tok det stegvis med provokasjoner og avstander inne i stua. Derretter gikk vi ut og trente mer. Idag er Akela, som hun heter, 13uker og jeg setter ubetinget lydighetskrav til henne ved innkalling mens jeg ser henne, sitt når jeg står nært henne og selvfølgelig NEI!
Hun respekterer NEI'et mitt veldig bra og det er svært skjelden jeg må gjenta et NEI.
Jeg anbefaler deg å kjøpe filmene til Anders Landin, samt kjøpe boka til Vibeke Skaar. Det har iallefall hjulpet meg veldig.

Lykke til med hunden din :)
IvoRei

GÃ¥ til Nybegynnerforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest