Her legger jeg slettes ikke ballen pÄ straffemerket.
Dersom man er sÄ heldig at fuglen fremdeles oppholder seg der,vil hunden ganske sikkert finne fornuftig vinddrag,og spikre.-Syntes ikke den bruker spesielt god forstand dersom den griper tak i fot nÄr den kommer tilbake.
Fugl trykker best nÄr hunden presser den pÄ direkte kroppslukt.Tviler faktisk pÄ om fugl trykker sÊrlig for hund som har stoppet pÄ fot.Fuglen bare sitter der og bestemmer selv nÄr den vil fly.
Sjansen forat rapport lykkes,finnes nok tidlig pÄ hÞsten,og spesielt med ungfugl.
Men senere,og pÄ voksen fugl,blir det nok gjerne noe annerledes.
Hundens rapport tar gjerne ikke all verdens tid.Hund og jeger er tilbake i lÞpet av minutter neppe over halvtimen i de fleste tilfeller. Ungfugl vil i sin usikkerhet,kanskje fortsatt ligge Ä trykke.-De vil neppe fÞle trygghet nok til Ä starte beitingen.-Ungfugl i kull,vil styres av voksen hÞne eller rÞy.De har erfaring og drar gjerne med kullet pÄ flukt.
Enkeltfugl,og som nevnt,senhÞstes,vil stort sett benytte anledningen til Ä stikke av.Kanskje ikke nÄr hunden gÄr ut av standen,men nÄr fuglen registrerer at den er pÄ tur tilbake.
Dersom du mener jeg sorterer under betegnelsen"pointerfantastene",sÄ hÄper jeg du ser at jeg gjerne diskuterer bÄde apport og rapport,men er det egentlig sÄ mye Ä diskutere.
Har ingen oppfatning av at pointerrasen er underdogs vedr disse Þvelser i forhold til andre raser.-Poenget mÄ vÊre at Þvelsene utÞves pÄ en rasjonell mÄte.-Det mÄ oppstÄ situasjoner med behov for dette.Rypelik behÞver stort sett ikke Ä apporteres,bare de skadeskutte,nÄr det en skjelden gang dessverre inntreffer.
Mitt store mareritt,ville vÊre en hund som ble rapportidiot,og forlot en hver stand uansett om den var i tetteste skog eller pÄ det mest oversiktlige snaufjell.
Alt med mÄte.-Balanse.