pointer og skogsfugljakt

Her diskuteres de forskjellige fuglehundrasene.

Re: pointer og skogsfugljakt

Innlegg S.Balder 03 Jul 2010 10:18

Praktisk jakt? hallo!,det er premier og tittler som teller da,er lenge siden det ble sÄnn.
NÄr hund som forlater sin fugl er hÞyt skattet,har man resignert og gitt opp jakta pÄ de store svarte, man nÞyer seg med utfordringa rype og orrekulla gir en . Har man hund med et noenlunde forutsigbart sÞk og som er fast i stand, trenger man ikke rapport, man leter opp hunden.
Men det er klart, skal man gÄ i halvtÄka og surre er det nok en fin egenskap.
S.Balder

Innlegg Yngling 03 Jul 2010 18:20

I kuppert, tett vestlandsterreng etter rugde er rapport en svĂŠrt viktig egenskap.
Brukerens avatar
Yngling

Innlegg Exgordon 03 Jul 2010 19:31

Klart det er MORSOMT med en rapportÞr,men er man ute etter det optimale for Ä ta vare pÄ sjansene,er nok ikke rapportÞren den rette oppskriften.-Det beste,er at hunden holder sin fugl til jeger kommer opp i standen.
Har man av biotopmessige- eller sĂžksmessige problemer,vansker med Ă„ finne igjen hunden ,ville jeg sikret dette ved bruk av en garminpeiler.
Exgordon

Innlegg Yngling 15 Jul 2010 18:36

Kanskje vi skulle hatt en sÄnn elektronisk luktfinner ogsÄ. SÄ kunne vi sendt ExGordon rundt i skauen med pÄmontert luktfinner og webkamera pÄ jakt etter fuggel mens vi satt hjemme i stua og og delte ut poeng for sÞk, viltfinnerevne og RIOS :bigsmile:
SÄ uregjerlig som han virker tipper jeg han hadde blitt slÄtt ut pÄ RIOS :ler
Brukerens avatar
Yngling

Innlegg Exgordon 18 Jul 2010 06:50

Si meg,Yngling,har du spisskompetanse for ikke Ă„ ta poenger?
Exgordon

Innlegg pointervalpen 28 Jul 2010 13:44

Yngling skrev:I kuppert, tett vestlandsterreng etter rugde er rapport en svĂŠrt viktig egenskap.

nÄ er heller ikke tett vestlandsterreng etter rugde skogsfugljakt. Men rugdejakt. Og da passer det sikkert bra med rapport. Men pÄ voksen, sky skogsfugl er det ingen fordel med rapport.

ForÞvrig anbefales Pointer til alle typer jakt pÄ fugl. Jeg er imponert over rasen ...
pointervalpen

Innlegg Skogskar 29 Jul 2010 19:07

Er det ingen fordel med rapport pÄ skogsfugljakt...? Trodde rapport var noe som var forbeholdt de virkelig gode skogsfugljaktekvipasjene, der samspillet mellom hund og fÞrer fungerte, og de leste hverandre...?
Skogskar

Innlegg pointervalpen 30 Jul 2010 10:25

PÄ godt trykkende fugl sÄ. Har hunden fÞrst fÄtt spikret gammeltiur tror jeg neppe den er pÄ plass etter en rapport. PÄ orrekyllinger funker det vel bra. Men pÄ voksen fugl fungerer det heller dÄrlig.
pointervalpen

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 12:30

SelvfÞlgelig er rapport et tegn pÄ godt samarbeid mellom hund og jeger,men som Pointervalpen er inne pÄ,det er ikke sikkert fuglen melder seg pÄ dette samarbeidet.
En trykkende fugl,som "slippes fri"ved at hunden velger Ă„ rapportere,har alle muligheter til Ă„ stikke av.
Exgordon

Innlegg quail 30 Jul 2010 20:02

Her legger du ballen pÄ straffemerket Exgordon. :ler
En trykkende fugl,som "slippes fri"ved at hunden velger Ă„ rapportere,har alle muligheter til Ă„ stikke av.

En skikkelig skogsfuglhund skal da ikke ikke ha problemer med Ä lokalisere en fugl som har flyttet litt pÄ seg. I de fleste tilfellene har fuglen lagt igjen et duftspor, og har hunden vett til Ä ta foten sÄ vil situasjonen vÊre under kontroll.

Å klare Ă„ lure en tiur som har fĂ„tt anledning til Ă„ finne godt skjul er helt klart en utfordring av ypperste klasse. Men jeg tolker denne trĂ„den slik at pointeren ikke har slike kvaliteter. ;)

At pointern er en spennende rase er jeg enig i. Men jeg legger merke til at pointerfantastene her ikke har veldig behov for Ă„ diskutere de edle kunststykkene apport og rapport.
quail

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 22:29

Her legger jeg slettes ikke ballen pÄ straffemerket. :)
Dersom man er sÄ heldig at fuglen fremdeles oppholder seg der,vil hunden ganske sikkert finne fornuftig vinddrag,og spikre.-Syntes ikke den bruker spesielt god forstand dersom den griper tak i fot nÄr den kommer tilbake.
Fugl trykker best nÄr hunden presser den pÄ direkte kroppslukt.Tviler faktisk pÄ om fugl trykker sÊrlig for hund som har stoppet pÄ fot.Fuglen bare sitter der og bestemmer selv nÄr den vil fly.
Sjansen forat rapport lykkes,finnes nok tidlig pÄ hÞsten,og spesielt med ungfugl.
Men senere,og pÄ voksen fugl,blir det nok gjerne noe annerledes.
Hundens rapport tar gjerne ikke all verdens tid.Hund og jeger er tilbake i lÞpet av minutter neppe over halvtimen i de fleste tilfeller. Ungfugl vil i sin usikkerhet,kanskje fortsatt ligge Ä trykke.-De vil neppe fÞle trygghet nok til Ä starte beitingen.-Ungfugl i kull,vil styres av voksen hÞne eller rÞy.De har erfaring og drar gjerne med kullet pÄ flukt.
Enkeltfugl,og som nevnt,senhÞstes,vil stort sett benytte anledningen til Ä stikke av.Kanskje ikke nÄr hunden gÄr ut av standen,men nÄr fuglen registrerer at den er pÄ tur tilbake.
Dersom du mener jeg sorterer under betegnelsen"pointerfantastene",sÄ hÄper jeg du ser at jeg gjerne diskuterer bÄde apport og rapport,men er det egentlig sÄ mye Ä diskutere.
Har ingen oppfatning av at pointerrasen er underdogs vedr disse Þvelser i forhold til andre raser.-Poenget mÄ vÊre at Þvelsene utÞves pÄ en rasjonell mÄte.-Det mÄ oppstÄ situasjoner med behov for dette.Rypelik behÞver stort sett ikke Ä apporteres,bare de skadeskutte,nÄr det en skjelden gang dessverre inntreffer.
Mitt store mareritt,ville vÊre en hund som ble rapportidiot,og forlot en hver stand uansett om den var i tetteste skog eller pÄ det mest oversiktlige snaufjell.
Alt med mÄte.-Balanse.
Exgordon

Innlegg Aranel 31 Jul 2010 10:00

Jeg skjÞnner ikke helt hvordan man kan si at sjansene for rapport skal lykkes er best tidlig pÄ hÞsten.
Min hund er spontan rapportÞr og det jeg har merket meg er at nÄr han rapporterer, sÄ er det ALLTID fugl. Det har aldri skjedd at vi har kommet til tomt sete etter en rapport! Jeg vet ikke hvordan dette er for andre som har bikkjer som rapporterer, men for oss sÄ er dette en 100% sikker sjans. Det seg vÊre tiur eller orrhÞne.

Vi har dessuten etter i fjor hÞst registrert (med astro) at bikkja ikke bestandig fester stand fÞrst pÄ fuglen hvis det er snakk om tiur, eller hvis det er langt ute fra oss (han gÄr stort). Han lukter fuglen, lokaliserer den, og gÄr rett i rapport. NÄr vi da er med, sÄ fester han stand. Det er sjelden fuglen har flytta seg merkbart mye fra der bikkja snudde pÄ gps'n.

For oss har rapport vÊrt veldig positivt, spesielt nÄr vi gÄr i tettere skogsterreng. Han har ogsÄ rapportert pÄ fjellet pÄ rype, nÄr vi gikk i en uoversiktelig, veldig kupert skrÄning. Hadde nok finni bikkja fÞr eller siden, men det gÄr mye fortere nÄr han kommer Ä henter meg og vi kan gÄ pÄ sammen. Man kan sikkert argumentere mot at bikkja rapporterer pÄ fjellet, men har spurt to jaktprÞvedommere om dette nÄ, og de sa begge at dette vil telle positivt pÄ en hÞyfjellsprÞve selvom det ikke er en egenskap man kikker etter der.
Brukerens avatar
Aranel

Innlegg quail 31 Jul 2010 15:39

Eksgordon skrev:
Dersom man er sÄ heldig at fuglen fremdeles oppholder seg der,vil hunden ganske sikkert finne fornuftig vinddrag,og spikre.-Syntes ikke den bruker spesielt god forstand dersom den griper tak i fot nÄr den kommer tilbake.

En fugl som i ro og mak har funnet skjul og ligger Ä trykker vil i de fleste tilfellene ikke avgi nok vitring til at en overvÊrssÞker mestrer oppgaven. En hund som senker farta og fÄr nesa i bakken lokaliserer fuglen pÄ kort tid.
quail

Innlegg Exgordon 01 Aug 2010 08:39

Jeg har an annen erfaring.Hunden har ikke problemer med overvÊr.Men sÄ er det flere "varianter" av overvÊr.En god hund,vil alltid variere hodefÞringen og farten etter behov.Vitring- og vindforhold styrer dette.
Under hundens sÞk,har den generelt stor fart,store slag og relativt hÞy hodefÞring.SÄ snapper den sneven av vitring fra fugl,senker hodet,reduserer farten og sÞksmÞnstret forandres til "krokodillebevegelser".Kanskje flere ganger ned for Ä hente vind,men plutselig "bang"i spikring direkte pÄ kroppskontakt.
Slik adferd har jeg opplevd mange ganger under vansklige forhold som stand pÄ nyslÄtt enkeltkylling midt pÄ dagen i knall sol,20 varmegrader og etter min vurdering,vindstille.
Her opplever hunden fugl som gÄr rett i trykk pÄ landingsstedet.Hunden har ingen gammel fot som hjelpetrÄd.
Slike forhold,er etter min mening,"farlige"for opptrening av unghund.Den erfarer kanskje,at eneste mulighet til Ä finne fugl,ligger i Ä rote rundt med nesa i bakken.Man kan pÄ kort tid lage seg en roter.
Jeg vil heller at hunden gÄr forbi noen fugler enn at den begynner med det.

Aranel.
Da har du en skikkelig jaktvetthund .
Jeg vil tro at fugl som opplever hund som bare sneier innom og forsvinner uten Ä presse den til Ä trykke,vil fÄ en "faren over fÞlelse",og ubekymret fortsette med sitt.
Exgordon

Innlegg Maxim 02 Aug 2010 07:33

quail skrev:.

En fugl som i ro og mak har funnet skjul og ligger Ä trykker vil i de fleste tilfellene ikke avgi nok vitring til at en overvÊrssÞker mestrer oppgaven. En hund som senker farta og fÄr nesa i bakken lokaliserer fuglen pÄ kort tid.[/quote]

Min erfaring er at den hund som gÄr med nesa (snuta) i bakken og "foter", som regel stÞkker fuglen.
Maxim

ForrigeNeste

GĂ„ til Rasedebatten

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest