kv 26 Jul 2010 18:54
Jeg vet ikke hva du mener med âkontrollert stĂžkktreningâ, men jeg kan si hva jeg ville gjort:
SÞrg for overflyvninger hvis du har duer til rÄdighet. Fugl i lufta/ vingeslag = sitt. Du kan, noen ganger, kommandere litt fÞr hunden blir bevisst fuglen, slik at den faktisk sitter idet den hÞrer fuglen. Dette hjelper den inn pÄ riktig spor. Ikke gÄ videre med rios fÞr den er helt lydig i denne situasjonen.
Betingelsen er nÄ som du skjÞnner, omvendt av det senere skal bli. NÄ belÞnnes den med fugl etter sitt. Det betyr altsÄ ikke at den sitter hvis den har vitring pÄ fuglen fÞrst, men det hjelper deg pÄ vei.
Ser den fuglen, Þker provokasjonen, sÄ det er ingen hensikt i Ä innfÞre dette, hvis det kan unngÄs, i denne fasen.
SĂ„ mĂ„ jo sitt drilles. Hver gang du driller dette, lyser nerveveien opp i knotten pĂ„ hunden- og det blir etter hvert en direktelink mellom kommando og sitt (jeg bruker erteflĂžyte- fordi den alltid gir en nĂžytral lyd som âvekkerâ litt. Over tid kan jeg gjemme den bort).
Poenget er at du gjennom Ă„ drille sitt fullstendig automatiserer denne kommandoen i hunden, slik at den bruker minimalt med âmental energiâ pĂ„ denne (all denne âenergienâ har en tendens til Ă„ rettes mot fuglen). Det blir som bilkjĂžring; det er greit Ă„ ha automatisert hvor bremsepedalen sitter fĂžr elgen hopper ut foran bilen.
GÄr du tur; sett den umiddelbart du hÞrer vingeslag. NÞling i sitt er utilgivelig.
Deretter blir det langline (6-7 m) i stand. Jeg tror jeg ville brukt lenke- og nappet litt rett etter kommandoen. I motseting til en unghund ville jeg nok krevd sitt umiddelbart, og ikke godtatt bremselengde.
Tabben mange gjĂžr, er Ă„ begynne korrigere rett fra stand
(red: slik at nÄr hunden reiser, kommanderes sitt og korrigeringene kommer umiddelbart. Fordi grunnlydigheten er utilstrekkelig/ hunden ikke har fÄtt den gradvise tilnÊrmingen til dette- reagerer den heller med Ä vegre seg i situasjonen heller enn brudd pÄ kommandoen- fordi det hundens fokus er fuglen og ikke fÞrers tilrop. Den oppfatter korrigeringene feil).
Her oppnÄr man gjerne Ä fÄ en treg reiser- kanskje en avstandshund, men allikevel en hund som- nÄr den endelig greier Ä fÄ fuglen pÄ vingene- lÞper frisk etter. StÞrre tabbe er det neppe mulig Ä gjÞre med fuglehund, men det er ikke uvanlig.