Rios

Her kan du diskutere trening av din fuglehund.

Rios

Innlegg ES_Glenn 20 Jul 2010 10:47

Hei
HAr en 2 Är gammel hannhund som er rimelig godt dressert. I fjord hÞst var vi pÄ god vei mot ro i oppflukt, helt til hann fikk fatt pÄ ei fasanhÞne i reisen. Denne hÞna satt fast i noe tau og havnet rett i kjeften hans. Problemet er att dette satte griller i hodet pÄ han, bare han lÞper fort nok fÄr han fatt pÄ de ;) NÄ sÄ trener vi kontrolert stÞkktrening med duer. Dette har til en viss grad hjulpet. Men han koker fortsatt nÄr det letter fugl. Er det noen som har noen rÄd pÄ veien videre? Evt tips til dressur hjemme med provokasjoner?
ES_Glenn

Re: Rios

Innlegg Frida 20 Jul 2010 21:57

SĂ„ lenge du sliter med treningen hjemme, ville jeg oppsĂžkt et treningssenter med dyktige instruktĂžrer.
Dylta Bruk er et godt alternativ.
Frida' = jaktda'
Frida

Innlegg omland 21 Jul 2010 21:29

Dette er noe du mÄ fÄ orden pÄ fÞr hunden slippes om en mÄneds tid i fjell/skog. Jeg jobber med dette daglig med unghunden pÄ 10 mnd. Har konstatert at hun tar fast stand og nesa virker veldig bra.

For hver gang en hund forfÞlger vil det vÊre litt vanskligere Ä rette pÄ dette.

Jeg gjÞr som du stÞkker duer et par ganger i uken. Drar til byen om morgenen. KjÞrer 5-10 stÞkk og sitt, overdriver ikke. Pause mellom hver gang. Min hund tar stand pÄ vinge. Reis og sitt, hunden mÄ sitte mens jeg vifter med vingen frem og tilbake. Dette provoserer noe jÊvlig.
www.aure-rype.net

Med fuglehund - You'll never walk alone
omland

Innlegg ES_Glenn 22 Jul 2010 06:43

Hva gjÞr du hvis hunden tar stand pÄ byduene? Min er fast i stand pÄ vitring og har hatt mange fuglearbeid med rios fÞr han fikk fatt i fasanen. NÄr vi da trener pÄ byduer tar han synstand og avanserer fÞr duene stÞkkes. Kan trening pÄ denne mÄten fÞre til at han jakter mer med synet seinere eller vil nesa fortsatt funke?
ES_Glenn

Innlegg omland 22 Jul 2010 08:22

PrÞver Ä unngÄ synsstand. Det beste er Ä ha med en som kan stÞkke dua fÞr hunden ser den.

Ellers bruker jeg Ä benytte meg av folk som er pÄ farta. Stiller meg til slik at en forbipasserende kan stÞkke dua. Hold pÄ Ä skremme livet av ei dame som var pÄ vei til jobb en morgen, sÄ det anbefales Ä ikke rope "sitt" for hÞyt. :)
www.aure-rype.net

omland

Innlegg ES_Glenn 22 Jul 2010 09:34

he he har vÊrt borti noe av det samme selv :) Ser for meg at mÄker etc kan brukes pÄ samme mÄte? Jeg er pÄ sjÞen nÄ om sommeren, kanskje bruke tiden litt fornuftig :)
ES_Glenn

Innlegg omland 22 Jul 2010 16:07

MÄker kan helt sikkert brukes men det blir for strevsomt. Kan ta lang tid Ä komme seg fra stranda. :)

Fugl i lufta betyr sitt (ihvertfall pÄ hÞnsefugl).
www.aure-rype.net

omland

Innlegg kv 26 Jul 2010 18:54

Jeg vet ikke hva du mener med ”kontrollert stþkktrening”, men jeg kan si hva jeg ville gjort:

SÞrg for overflyvninger hvis du har duer til rÄdighet. Fugl i lufta/ vingeslag = sitt. Du kan, noen ganger, kommandere litt fÞr hunden blir bevisst fuglen, slik at den faktisk sitter idet den hÞrer fuglen. Dette hjelper den inn pÄ riktig spor. Ikke gÄ videre med rios fÞr den er helt lydig i denne situasjonen.
Betingelsen er nÄ som du skjÞnner, omvendt av det senere skal bli. NÄ belÞnnes den med fugl etter sitt. Det betyr altsÄ ikke at den sitter hvis den har vitring pÄ fuglen fÞrst, men det hjelper deg pÄ vei.
Ser den fuglen, Þker provokasjonen, sÄ det er ingen hensikt i Ä innfÞre dette, hvis det kan unngÄs, i denne fasen.

SĂ„ mĂ„ jo sitt drilles. Hver gang du driller dette, lyser nerveveien opp i knotten pĂ„ hunden- og det blir etter hvert en direktelink mellom kommando og sitt (jeg bruker erteflĂžyte- fordi den alltid gir en nĂžytral lyd som ”vekker” litt. Over tid kan jeg gjemme den bort).
Poenget er at du gjennom Ă„ drille sitt fullstendig automatiserer denne kommandoen i hunden, slik at den bruker minimalt med ”mental energi” pĂ„ denne (all denne ”energien” har en tendens til Ă„ rettes mot fuglen). Det blir som bilkjĂžring; det er greit Ă„ ha automatisert hvor bremsepedalen sitter fĂžr elgen hopper ut foran bilen.

GÄr du tur; sett den umiddelbart du hÞrer vingeslag. NÞling i sitt er utilgivelig.

Deretter blir det langline (6-7 m) i stand. Jeg tror jeg ville brukt lenke- og nappet litt rett etter kommandoen. I motseting til en unghund ville jeg nok krevd sitt umiddelbart, og ikke godtatt bremselengde.

Tabben mange gjĂžr, er Ă„ begynne korrigere rett fra stand
(red: slik at nÄr hunden reiser, kommanderes sitt og korrigeringene kommer umiddelbart. Fordi grunnlydigheten er utilstrekkelig/ hunden ikke har fÄtt den gradvise tilnÊrmingen til dette- reagerer den heller med Ä vegre seg i situasjonen heller enn brudd pÄ kommandoen- fordi det hundens fokus er fuglen og ikke fÞrers tilrop. Den oppfatter korrigeringene feil).
Her oppnÄr man gjerne Ä fÄ en treg reiser- kanskje en avstandshund, men allikevel en hund som- nÄr den endelig greier Ä fÄ fuglen pÄ vingene- lÞper frisk etter. StÞrre tabbe er det neppe mulig Ä gjÞre med fuglehund, men det er ikke uvanlig.
kv

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 12:12

Du,kv.
Innlegget ditt,fra der du begynner med, "tabbene mange gjĂžr",er intet mindre enn et gedigent gullkorn.
Mange har hverken forstÄelse for,eller is nok i magen til Ä kjÞre dette pÄ denne mÄten.-Undres pÄ hvor mange gode evner som har blitt Þdelagt pga det.
Exgordon

Innlegg Gro 30 Jul 2010 13:07

Tabben mange gjĂžr, er Ă„ begynne korrigere rett fra stand
(red: slik at nÄr hunden reiser, kommanderes sitt og korrigeringene kommer umiddelbart. Fordi grunnlydigheten er utilstrekkelig/ hunden ikke har fÄtt den gradvise tilnÊrmingen til dette- reagerer den heller med Ä vegre seg i situasjonen heller enn brudd pÄ kommandoen- fordi det hundens fokus er fuglen og ikke fÞrers tilrop. Den oppfatter korrigeringene feil).
Her oppnÄr man gjerne Ä fÄ en treg reiser- kanskje en avstandshund, men allikevel en hund som- nÄr den endelig greier Ä fÄ fuglen pÄ vingene- lÞper frisk etter. StÞrre tabbe er det neppe mulig Ä gjÞre med fuglehund, men det er ikke uvanlig.[/quote]

Mener du at man heller skal la unghunden dra noen meter etter fuglen etter reis og sÄ kommandere sitt?
Gro

Innlegg Cathy 30 Jul 2010 13:51

Gro : HÄper du fÄr svar av noen med mere erfaring pÄ unghunder.

Jeg har min fÞrste hund nÄ og den er 3 Är.
Jeg prÞver Ä vÊre rask med Ä si sitt etter reisen da min hund reiser friskt og raskt. Sjansen for at den setter seg raskt er stÞrre nÄr hunden er nÊrme meg og ikke har rukket Ä lÞpe sÄ langt sÄ jeg tÞr ikke vente. Jeg fÞler jeg bÞr vÊre ennÄ raskere med Ä rope sitt og kanskje lÞpe etter hunden like etter den reiser og brÞle sitt som om fanden var lÞs.
Var pÄ duetrening for noen dager siden og fÞlte jeg skrek SITT det sterkeste jeg klarte,men det var ikke sterkt nok i fÞlge duetreneren - han klarte Ä fÄ hunden min til Ä sette seg raskere enn meg. Har jobbet med sitten og avstandsitt i over ett Är , men hun er litt treg med Ä sette seg og lÞper noen meter etter noen ganger.

Det Ä irettesette i fugl er ett sjansespill som jeg ikke tar sjansen pÄ. Det Ä brÞle sitt til en unghund som ikke har nok erfaring med fugl tror jeg ikke er lurt - det skal vÊre en positiv opplevelse med fugl.
Cathy

Innlegg Frida 30 Jul 2010 14:48

"fordi grunnlydigheten er utilstrekkelig"

Om man ikke vet hva man driver med, er det lett Ä gjÞre feil. Den eneste mÄten en nybegynner kan fÄ vite om han har tilstrekkelig lydighet pÄ sin hund fÞr han begynner Ä stille krav til hunden i en fuglesituasjon, er Ä fÄ dette bekreftet av en som kan dette.

Om man tror, og troen er feil, kan det gÄ galt.
Frida' = jaktda'
Frida

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 16:19

Chaty
Du har selvfĂžlgelig rett i at hunden lystrer bedre jo nĂŠrmere den er.
Men du mÄ ikke gripe tak i dette pÄ den mÄten at du stopper den i reisen.
NÄr hunden har spikret fuglen,gÄr du opptil og ved siden av bakbeinet til hunden.Du har et godt tak i lina.Ikke stram,og ikke slakk,men kontakt.
SÄ kommanderer du reis.Da er det deg alt avhenger av.Det er DU som skal vÊre med i reisen.DU mÄ holde fÞlge med hunden.Da her du kort avstand for sittkommandoen, rett inn i hundehodet.Du trenger ikke hyle.Et kjapt "sitt"nÄr fuglen forlater lyngen.Om nÞdvendig korrigerer du med lina og sÞrger for at den setter seg.Du er ogsÄ i optimal posisjon for rask tilbakemelding vedr ros i situasjonen."Sitt",sÄ kaster du deg raskt over hunden med overstrÞmmende ros.Den oppfatter din glede over at han fikk fugl pÄ vingene og satte seg da du kommanderte.
Hunden sitter igjen med bare posetive inntrykk av stand,reis,fugl i vÊret og ro i oppflukt.Her favner man mye pÄ en gang.
Reiser hunden fugl fÞr du kommer opptil,sÄ la den gjÞre det.-StÄ for all del ikke der som en hylende,hjelpelÞs idiot av en taper.Vis aldri hunden din makteslÞshet. -Legg deg ned i lyngen pÄ Ästedet.Snart er den tilbake.Frist den til Ä komme inntil deg.Ingen komando.Da kan du tape ansikt.
Omfavn den.Ligg med den i armene fem-ti minutter.Godsnakk ,roe ned.
Alt skal vĂŠre hyggelig i fjellet.
Exgordon

Innlegg Cathy 30 Jul 2010 17:30

Exgordon : Enig i det du skriver. Det er meg det kommer an pÄ. Det er jeg som mÄ reagere raskere etter Ä ha kommandert reis med Ä fÞlge pÄ - lÞpe etter. Hunden er lynrask og blir ikke avbrutt i selve reisen - men jeg har kanskje vÊrt litt treg med Ä si sitt tidligere sÄ fÞler utfordringen er Ä lÞpe etter raskt nok + rope sitt raskt nok og sterkt nok. Hunden min er som en rakett , sÄ pÄ ett lite sekund er den kommet flere meter avgÄrde.

I fjor hÞst kom jeg over ett omrÄde med fasan og hunden fikk masse trening i fugl, men den lÞp alltid noen meter etter fÞr den tok en bue mot meg og satt seg. Ca 5 meter tilsammen vil jeg tippe. Akkurat som den ville se hvor fasanen satt seg + at det ikke fikk noen konsekvenser nÄr den ikke satt seg raskt nok. Det var dens fÞrste erfaringer med fugl utenom litt duetrening. NÄ mÄ jeg nok skremme den litt med Ä brÞle sitt for at den skal lystre. NÄr jeg trener sitt sÄ er den tregere jo lengre fra meg - ved fot ganske sÄ rask , men litt ujevn. Igjen er det nok meg det kommer ann pÄ. Har brukt litt flÞyte og da er hun generelt litt raskere. Litt frustrerende at hun alltid setter seg mye raskere utenom fuglesituasjonene.
Hun har veldig sterk jaktlyst og det koker litt over for henne. Var i Sverige pÄ kurs for noen uker siden og hun klarte nesten Ä fÄ en rapphÞne i munnen. Hun gadd ikke hÞre pÄ mine sitt brÞl og glefset etter rapphÞna 2 -3 ganger fÞr hun til slutt satt seg.

Hunden stÄr alltid til jeg kommanderer Ja. Brukte line i fjor sommer, men duetrener mente vi nÄ skulle prÞve uten.

NÄ skal det trenes pÄ sitt og avstandsitt uten fugl og sÄ en duetrening til fÞr jaktprÞve om en mÄneds tid. Ett Ärs trening pÄ sitt er tydeligvis ikke nok. PÄ duetrening for noen dager siden lÞp hun ikke etter, men var ikke lynrask pÄ sitten.
Det er en mager trÞst at jeg har sett Vk hunder sprekke og forfÞlge friskt. Jeg vil jo at hun lystrer meg selv nÄr det koker over for henne.
Cathy

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 19:00

Syntes du har kommet bra pÄ vei.Du har tydligvis ogsÄ brukt noe tid.Det er bra.Korte snarveier,er som regel ukloke valg.
Man skal ogsÄ vÊre avbalansert i terpingen av Þvelsen.Reisen, kan fort Þdelegges.Husk ogsÄ at det ikke er noe krav at hunden setter seg under en jaktprÞve.Det holder at den holder seg rolig.
Syntes du skal fortsette med bruk av line.Da kan du holde noe igjen slik at hunden ikke lĂžper fra deg,men justere farten slik at det blir et avpasset samarbeid mellom dere.Du har styringen,og muligheter for tjyvstart.
PÄ duetrening kan man legge opp til at reisavstanden blir relativt kort slik at hunden ikke fÄr alle disse meterne.
Vedr lengde pÄ reisen,prÞver jeg Ä gi unghunden sÄpass tillit og ansvar i fugl,at den tÞr gÄ djervt inn i standen,og fÄ fugl til Ä trykke.NÄr hunden finner ut av dette,altsÄ tÄlegrensen for fuglen,blir reisen aldri lang.Avstanden frem til fuglen vil selvfÞlgelig variere,men etter to-tre-fire steg,gÄr fuglen pÄ vingene.Da er man alltid i god posisjon for kommando.
Exgordon

GĂ„ til Trening

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot] og 0 gjester