Plutselig stresset hund

Hundens helse, skader, sykdommer, fĂŽring, alderdom og den siste reise.

Plutselig stresset hund

Innlegg Linka 30 Jul 2010 19:11

Hei,

Jeg har fÄtt kommet meg pÄ nett midt i sommerferien for Ä sÞke rÄd her. VÄr IS tispe pÄ 8 mÄneder er blitt plutselig forandret. Siden i gÄr kveld har hun vÊrt veldig stresset og fjern.

Det begynte da vi kom tilbake etter en fjelltur (ca 4 timer). Vi dro og besÞkte vÄre venner og hunden klarte ikke roe seg ned. Hun virket ikke sliten pÄ turen, men da vi satte oss ned stresset hun frem og tilbake mellom dÞrene konstant. Jeg tenkte at dette var fordi vi var hos noen fremmede. Det fortsatte imidlertid da vi kom hjem.

Hun sov ok i natt, men i dag tidlig var hun helt lik. LÞper frem og tilbake inne. Dersom jeg forsiktig forsÞker Ä legge henne ned eller fÄ henne til Ä sette seg merker jeg at hun skjelver litt. Hun piper ogsÄ litt innimellom, men ikke mye.

Ute er hun litt bedre, men jeg har mye mindre kontakt enn vanlig. Jeg merker ogsÄ at halen henger ned og at hun er veldig skvetten.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Jeg kontaktet dyrlege i dag, men der var det veldig travelt. Planen er Ä se det an til i morgen og vurdere legebesÞk da. Jeg kan ikke komme pÄ noe spesielt som har skjedd de siste dagene annet enn at vi er pÄ ferie slik at vi har vÊrt mye mer ute, pÄ fjellet osv. enn vanlig. Hunden har vÊrt sliten om kveldene, men eller har jeg ikke merket noe rart fÞr nÄ.
Linka

Re: Plutselig stresset hund

Innlegg Gro 30 Jul 2010 19:28

Begynnende lĂžpetid?
Gro

Innlegg Linka 30 Jul 2010 19:32

Takk for innspill. Begynnende lÞpetid er hva jeg hÄper pÄ. Den siste mÄneden har jeg registrert at hun har vÊrt stadig mer opptatt av Ä lukte der andre hunder har urinert og slikker seg oftere enn vanlig, men underlivet ser helt vanlig ut og jeg har ikke sett noen blodflekker. Mens jeg skriver dette er hun forresten i rom med en hannhund som ikke synes Ä vise sÊrlig interesse. Det gjÞr forsÄvidt ikke vÄr hund heller, hun stresser enten frem og tilbake eller sitter og ser ut vinduet...
Linka

Innlegg Linka 30 Jul 2010 21:48

Kan det vÊre en reaksjon pÄ sÄre poter? Hun har litt sÄre poter, ikke veldig, men litt.

Hvordan behandler man egentlig sÄre poter best mulig? Skal bruke potesokker, men bÞr jeg pÄfÞre noe annet? Blir det som med mennesker, bacimysin og holde sÄret rent og tÞrt?
Linka

Innlegg Exgordon 30 Jul 2010 22:37

Ble nyssgjerrig.
Hvordan fikk hunden sÄre poter?
Exgordon

Innlegg esorb 02 Aug 2010 09:36

Jeg har ikke noe svar pÄ spÞrmÄlet, men noen tanker.
-Hunden din er i en fase nÄ hvor det skjer mye hormonelt i kroppen, kanskje kan dette vÊre en faktor(?).
- Er det noe mulighet for at hunden virkelig har oppdaget livet utenfor husets fire vegger, og har fÄtt en stÞrre utforskertrang? Du sier at det er bedre nÄr dere er utendÞrs, men mindre kontakt. Noe som skyldes hundens trang til Ä underÞsÞke omgivelsene.
- Min unghund blir veldig sliten mentalt nÄr vi er pÄ ferie, kan dette vÊre en faktor? Han slapper heller ikke ordentlig av fÞr han er tilbake i det gode gamle buret sitt, men er ikke urolig slik som du beskriver. Men alle individ reagerer jo forskjellig pÄ stress etc.

Jeg har ikke noe tro pÄ at det skyldes sÄre poter, da har jeg mer tro pÄ at det kan vÊre andre "usynlige" plager.
Brukerens avatar
esorb

Innlegg MĂžrdar Anders 02 Aug 2010 11:26

Halen henger rett ned...,har du tatt i halen? Kan vĂŠre en vond vannhale;bare en tanke.
MĂžrdar Anders

Innlegg Linka 22 Aug 2010 13:55

Takk for innspill her. Jeg er fortsatt ikke helt sikker pÄ Ärsaken til forandringen. Vi er nÄ hjemme igjen og hun er tilbake til normalen nÄ.

Egentlig synes jeg hun har blitt litt roligere og kontakten er bedre enn fÞr ferien, sÄ for meg blir dette vanskelig Ä begrunne. Jeg har ikke sett noen lÞpetid ennÄ og tror ikke det var sÄre poter. Det er mulig det var ferie, for jeg merket at det tok pÄ henne. Vi reiste mye rundt, med bil og til fots, overnattet i telt og i hus med katter. I forhold til vanlig dager, hvor hun sikker sover 8 timer pÄ dagtid ble det nok en liten omlegging.

Som nevnt synes jeg kanskje hun er litt roligere enn fÞr ferien og det er helt ok :) En annen positiv erfaring var at pga. alle turene og reising hadde vi ikke alltid godbiter for hÄnden (har trent mye med godbiter tidligere). Vi mÄtte da kompensere med mye ros som belÞnning i stedet og har funnet ut at dette funker veldig bra, sÄ nÄ har vi egentlig kuttet godbitene helt. Det er mulig dette er Ärsaken til at vi nÄ har litt bedre kontakt ogsÄ...

Det var et spÞrsmÄl om potene her. Jeg er usikker pÄ hva som gjorde at hun fikk sÄre poter. Det var nok fordi vi ikke helt hadde forberedt henne pÄ all aktiviteten. Vet ikke nÄr de ble sÄre, men mistenker at det var pÄ en lengre tur i mye ur, eller under lek med annen hund pÄ betongunderlag. De kom seg ganske raskt etter noen dager med potesokker.
Linka

GĂ„ til Helse, stell og fĂŽring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Kenzo, Yahoo [Bot] og 2 gjester